WEB銭の読書やグラベルロードのメモなど

マンガ「グラゼニ」が大好きな、ウェブ系の何でも屋さんが綴る、仕事とか、読んだ本のこととか、日常とか、世の中に関する忘備録。

Winning B2B Marketing: Proven Methods that Drive Revenue, Leads and Awareness

著者:Christopher Ryan
発行元:Christopher J.Ryan

 

まとめ

B2Bマーケティングの守備範囲ってどこまでなんだろう? それは、営業活動の全部です。え? 全部? リードの獲得から、売り上げ獲得まで。その間に発生するコミュニケーション、そのすべてと言っていいほどの量が本書では紹介されています。すごいな、マジで。この広い広い分野を自分の庭にできるように頑張ろう。ちなみに、それぞれの分野、書かれていることはそれほど新しいことは書いてないと思う。そりゃそうだ。発行されたのは201年だもの。

 

この本を読んだ理由

B2Bマーケティングを支援するコトをお仕事としているわけでして、その情報収集のために読みましたよ。

 

仕事に活かせるポイント

この本のすべてですな。

 

目次

Part 1 : Building a Solid Marketing and Sales Foundation
Chaptr 1 : How to Thrive in the Changing Marketing Landscape
Chapter 2 : Avoid the Seven Deadly Sins of Marketing and Sales
Chapter 3 : Ask the Tough Questions
Chapter 4 : Accelerate Your Success with Pull marketing
Part 2 : Planning and Measuring for Marketing Success
Chapter 5 : Know the Battlefield
Chapter 6 : Use SWOT Analysis to Pinpoint Strengths and Weekness?
Chapter 7 : How to Conduct Quick and Effective Marketing Reserch
Chapter 8 : Writing a Winning Marketing Plan
Chapter 9 : How to Measure Your Marketing Success
Part 3 : Creating an Unbeatable Poritioning and Creative Strategy
Chapter 10 : Develop a Powerful Branding and Positioning Strategy
Chapter 11 : Establish a Strong Creative Platform
Chapter 12 : Writing Copy That Produces Results
Chapter 13 : Driving Action with a Compelling Offer
Chapter 14 : How to Motivate Your Prospects to Action
Part 4 : Aligning Marketing and Sales for Super Success
Chapter 15 : How to Choose the Best Marketing and Sales Model
Chapter 16 : How Many Sales Leads Do You Need
Chapter 17 : How to Build a Powerful Lead Engine
Chapter 18 : Closing the Gap Between Marketing and Sales
Chapter 19 : Creating an Unstoppable Sales Machine
Chapter 20 : How to Market Through Channel Partners
Part 5 : Choosing Your Best Marketing Media and Tactics
Chapter 21 : Building a Strategic Website to Grow Your Business
Chapter 22 : Using PPC and SEO to Drive Leads and Revenue
Chapter 23 : Leveraging Social Media to Expand Your Influence
Chapter 24 : Top Mobile Marketing Strategies
Chapter 25 : Lanching a Content Marketing Strategy to Propel Your Business
Chapter 26 : Super Effeective Email Marketing
Chapter 27 : Generating Leads and Sales with Direct Mail
Chapter 28 : Live and Online Event Marketing
Chapter 29 : Using Public Relations to Massively Increase Awareness
Chapter 30 : Building a Powerful Marketing Database
Chapter 31 : Telephone Techniques that Drive Revenue
Part 6 : Taking it to the Next Level Advanced Marketing Strategies

 

感想

B2Bマーケティングというのは奥が深い。日本でB2BマーケティングというとMAツールの導入や、Web接客ツールの導入のように語られるけれど、そんなわけがない。実はものすごく守備範囲が広いお話なのだ。それは、リードの獲得から、契約まで、フルレンジで物事を考えなければならない世界なのだ。

いや、また、幅が広い。

「うちの会社のマーケティング部は、そこまで仕事をしてくれないよ」とか「売り上げのことまで責任を負うのなら、営業部門はどうなるの?」なんて反論が返ってきそうですが、それはタスクを実行するという視点の話であって、考える・戦略を立てるという話と次元が違う。トヨタ生産方式じゃないけれど、前工程は神様で、後工程はお客様なんですよ。自分の仕事「だけ」が独立して存在しているわけじゃない。

この視点を失っては、B2Bマーケティングは成り立たない。このことに気がつくかどうか? が、B2Bマーケティング成功の分かれ道なんでしょうな。

うむ。

ふかい。

日本でB2Bマーケティングを行っていると「すごい広い」と思ってしまいますが、もしかすると、これがグローバルスタンダードなのでしょうね。もしかじゃないですね。確実にですね。

How to Thrive in the Changing Marketing Landscape から始まるのは納得できますよ。明るい未来を作りましょう練って話ですから。

でも、それに続くのが

Avoid the Seven Deadly Sins of Marketing and Sales
Ask the Tough Questions

だもんな。

日本に数多くある「とりあえず、入れませんか? ツールを」「とりあえず、始めませんか? ミニマムで」とB2Bマーケティングツールを売ってしまう会社と大違いですな。

ちゃんと考えるところからスタートしている。

そして、きっちりとWebマーケティングのお話も含んでいる。WebマーケティングにはtoBtoCも、無いですからね。基本を知らなければ、何も始まらないし。まぁ、そこまでは話、わかりますよ。Webマーケティングに付随するようなメールマーケの話や、ソーシャルマーケの話も。

しかし「 Live and Online Event Marketing」と、イベントの話まで出てくるとは。

「営業活動で、イベント、必須ですよね?」そう、問われれば「おっしゃるとおりでございます」なんですけれど。

そこまで広く考えないとB2Bマーケティングはだめなんですな。